COVID-19 (Coronavirus)

Coronaviruset omfattas av paketreselagen på lika villkor med andra naturkatastrofer, epidemier m.m. Paketreselagen säkerställer att du som konsument inte drabbas av en förlust när du har köpt en paketresa om den ändras eller ställs in på grund av ovanstående.

Det innebär med andra ord att om du har köpt en paketresa till ett land dit resan inte längre kan genomföras har du som konsument rätt till återbetalning av hela resans pris eller det inbetalda beloppet. Det kommer dock inte att vara möjligt att få ersättning för eventuella egna kostnader såsom tågbiljetter, inköp av medicin, förlorade semesterdagar mm.

Om resan kan genomföras med individuella avvikelser, som inte betecknas som väsentliga avvikelser, avtalas ersättning för den del av paketresan som eventuellt berörs.

Om du som resenär önskar ångra ditt köp av resan kan det ske om förhållandena på resmålet gör att en betydande del av paketresan inte kan genomföras enligt reseprogrammet. Om detta inte gäller kan du självklart avboka resan utifrån de generellt gällande avbokningsreglerna för din paketresa.

När man pratar om att avråda från att resa i förbindelse med ett virus som Corona handlar det om försiktighetsprincipen, eftersom saker och ting kan förändras väldigt snabbt och ofta dag för dag. En möjlig avbokning kommer därför också normalt att ske relativt nära avresedagen.

Vi är ständigt uppdaterade och följer utvecklingen noga så att vi kan ge våra kunder den bästa vägledningen. Som kund kan du därför fortsätta att tryggt planera dina framtida reseaktiviteter.

Nyhedsbrev

Få vores Diamant-bog som PDF (værdi 198,- kr)

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv blandt de første til at få rejsetilbud direkte i indbakken

  • Tilbud på safarirejser
  • Afbudsrejser
  • Vores Diamant-bog som PDF
  • Safari-historier, video, konkurrencer m.m