Allmänna villkor

Villkoren reglerar det kontraktsmässiga förhållandet mellan researrangören Safari Experten och resenären som köper en paketresa. Avtalet ingås och genomförs i enlighet med den danska lagen gällande paketresor (Lagnr. 1666 per den 26 december 2017 för paketresor och kombinerade researrangemang).

1. Kontraktsutformande

1.1. Utformandet

Ett kontrakt gällande köp av en paketresa mellan resenären och researrangören har upprättats och är bindande för båda parter när erbjudandet accepterats av resenären. Det är en förutsättning att de researrangemang som tillsammans utgör en paketresa köps samtidigt.

Erbjudandet accepteras av resenären när denne gör en betalning på researrangörens webbplats. Innan detta har resenären genom att kryssa i en ruta för "klicka för att acceptera" mottagit och accepterat dessa allmänna villkor.

Researrangören skickar ett skriftligt erbjudande till resenären tillsammans med dessa allmänna villkor. Resenären accepterar skriftligen erbjudandet innan erbjudandets angivna tidsfrist. Om resenären inte accepterar erbjudandet inom denna tidsfrist är researrangören inte längre bunden till erbjudandet.

Vid fysisk närvaro på researrangörens försäljningskontor accepterar resenären researrangörens erbjudande genom att betala hela eller en del av paketresans pris. Innan betalning görs erhåller resenären dessa allmänna villkor.

Resenären accepterar researrangörens erbjudande per telefon. Innan resenären accepterar erbjudandet informerar researrangören resenären om relevanta villkor för avtalet, samt var resenären kan hitta dessa allmänna villkor. De avtalade villkoren samt dessa allmänna villkor skickas till resenären efter att avtalet har ingåtts per telefon.

Researrangören kan genom tydlig anvisning till resenären bestämma att avtalet först anses ingått när resenären har betalat priset för resan eller den i avtalet fastställda depositionen. Innan denna tidpunkt har resenären erhållit dessa allmänna villkor.

 

1.2. Resedokument

Researrangören ska efter ingått avtal utan onödig fördröjning skicka resehandlingarna (till exempel ett reskvitto, en orderbekräftelse, en faktura och/eller en reseplan) till resenären.

Utlämning av resehandlingar och annan korrespondens mellan resenären och researrangören inklusive eventuella ändringar i paketresan, görs till den postadress, e-postadress eller annan kontaktform som resenären har använt sig av i samband med ingått avtal. 

Resenären är också skyldig att lämna de kontaktuppgifter som är nödvändiga för att researrangören ska kunna kontakta resenären både före och under resan.

Om resenären inte har mottagit resehandlingarna senast 10 dagar före avresa ska resenären omedelbart kontakta researrangören. Om resenären har angett en e-postadress bör resenären kontrollera skräppostfiltret innan.

Resenären är skyldig att vid mottagandet granska de skickade resehandlingarna och "praktisk information" (se avsnitt 4.3.) och omedelbart informera researrangören om informationen inte överensstämmer med det som avtalats. 

 

2. Pris och betalning

2.1. Pris

Resans pris är ett så kallad 'totalpris', vilket innebär att det inkluderar alla obligatoriska skatter, avgifter, kostnader och eventuella tillägg relaterade till de tjänster som resenären har köpt från researrangören.

På destinationen kan det förekomma lokala avgifter såsom dricks, entréavgifter och andra avgifter som inte kan debiteras vid bokningstillfället. Dessa avgifter kan vara obligatoriska enligt lokala lagar eller tillkomma för extra tjänster som resenären väljer att nyttja under resan och de måste betalas på plats av resenären.

Resans totalpris anges på resenärens faktura. Om det sker förändringar i den specifika resan eller dess förutsättningar på grund av omständigheter hos resenären, kan detta medföra att priset ändras och ytterligare kostnader kan tillkomma.

2.2. Betalning

Om resenären bryter mot sin del av avtalet gällande betalningar har researrangören rätt att annullera kontraktet. I sådana fall är researrangören berättigad till betalning av det belopp som resenären skulle förlora enligt reglerna i klausul 6.2 om resenären avbokat resan på dagen för den uteblivna betalningen.

Betalningskonton:

Nordea Sverige PLUSGIRO NR. 64113-4
IBAN Nummer:  SE76 9500 0099 6034 0064 1134
SWIFT/BIC: NDEASESS

Nordea Bank Danmark A/S
Ramsherred 10
DK-5700 Svendborg

DKK-KONTO
REG. NR. 2680
KONTO NR. 6890 939 501
SWIFT KODE: NDEADKKK
IBAN: DK DK6820006890939501

USD-KONTO
KONTO NR. 5036 071 631
SWIFT KODE: NDEADKKK
IBAN: DK4220005036071631

Om fakturan utfärdas i USD måste betalningen överföras i USD och INTE räknas om till danska kronor - det här är mycket viktigt. Om detta inte sker kommer en prisjustering att göras. När beloppet är mottaget i USD kommer det automatiskt att vidarebefordras till företagets USD-konto i Nordea och vid betalning till den aktuella partnern kommer det inte finnas några kostnader för eventuella valutaväxlingsavgifter. 

 

3. Avbeställnings- och reseförsäkring

Före ingått avtal ger researrangören resenären information om möjligheten eller skyldigheten att teckna en försäkring som täcker resenärens kostnader vid uppsägning av avtalet (avbeställningsförsäkring) eller kostnaderna för hemtransport osv. vid olycka, sjukdom eller dödsfall (reseförsäkring) samt villkoren för dessa försäkringar.

Researrangören erhåller provision för försäljning av försäkringar. Genom att kontakta researrangören kan resenären få information om storleken på provisionen.

Om resenären önskar att teckna en avbeställningsförsäkring eller en reseförsäkring genom researrangören måste resenären meddela detta till researrangören innan avtalet slutgiltigt har ingåtts.

 

4. Resenärens allmänna skyldigheter

4.1. Pass, visum och hälsoformaliteter (t.ex. vaccinationer)

Resenären måste ha ett giltigt pass med minst sex månaders giltighet efter avslutad resa och de dokument som krävs för resans genomförande, inklusive visum och intyg på nödvändiga vaccinationer. 

Vid ingåendet av avtalet informerar researrangören resenären om pass- och visumkrav, inklusive information om förväntad tid för visumansökan. Researrangören informerar också om eventuella hälsoformaliteter såsom vaccinationskrav eller liknande samt övriga dokument och förhållanden som krävs för resans genomförande. Vissa länder har speciella regler för in- och utresor. Om detta är fallet kommer det att framgå av avtalet. Resenären kan kontakta researrangören för ytterligare information om dessa regler.

Researrangörens information om pass- och visumkrav för resenären utgår från reglerna för danska medborgare. Om resenären inte har danskt pass eller har dubbel medborgarskap måste resenären informera researrangören om detta, så att resenären kan få korrekt rådgivning och vägledning, inklusive hänvisningar till relevanta myndigheter. Se i detta sammanhang bland annat www.um.dk och www.ssi.dk.

4.2. Personer med begränsad rörlighet

Researrangörens resor är generellt aktiva semestrar som kräver en viss nivå av kondition. Därför måste resenären innan avtalets ingående begära att researrangören ger precisa uppgifter om resans lämplighet med tanke på resenärens behov. Det är en förutsättning för en sådan begäran att resenären tillhandahåller alla nödvändiga och relevanta uppgifter om resenärens behov.

4.3. Namn på resedokument 

Resenären är ansvarig för att namnen som står på resedokument och bokningar är identiska med de fullständiga namnen på resenärens pass. Om resenären upptäcker avvikelser mellan resedokument och pass måste resenären omedelbart informera researrangören om detta för att få felen åtgärdade. Om felaktigheterna beror på resenären kommer kostnaderna i samband med detta betalas av resenären. Om ändringar inte är möjliga kan resenären inte hålla researrangören ansvarig.

4.4. Komma i tid

I händelse av att resenären inte kan anlända i tid till den bokade resan måste den resande kontakta den berörda leverantören och informera om den sena ankomsten. Om resenären inte når en tillfredsställande lösning med leverantören måste resenären kontakta researrangören. Om resenären inte kontaktar vare sig leverantören och/eller researrangören kommer reservationen att annulleras av leverantören och den resande kommer inte kunna använda reservationen eller få någon återbetalning. 

Om flygbiljetter ingår i paketresan måste dessa användas i rätt ordning. Om resenären inte använder flygbiljetterna i rätt ordning kommer flygbolaget att annullera de återstående flygsträckorna. Resenären kan därför inte bara använda vissa delar av en flygresa. Till exempel kan den resande inte bara använda en hemresa.

Resenären måste ha genomfört eventuell incheckning i enlighet med de tider och platser för senaste incheckning på ut- och hemresan som anges i reseplanen eller på annat tydligt sätt. Resenären är ansvarig för att göra sig synlig i incheckningskön om denne kan förutse att incheckning inte hinner genomföras inom de angivna tiderna.

Resenären måste hålla sig informerad om hemresans tidpunkter genom att i god tid före hemresan kontrollera om det har gjorts eller annonserats ändringar av tidpunkt för hemresan som anges i resehandlingarna. Information om sådana ändringar kommer att ges individuellt till resenären eller genom anslag på en förutbestämd plats av antingen researrangören, dennes representanter eller researrangörens underleverantörer.

Resenären måste kontinuerligt hålla sig informerad om avgångsplatser och -tider för de inkluderade transportmedlen. Detta kan till exempel göras genom att direkt efter ankomsten till en flygplats hålla utkik efter översiktsskärmar och kontakta flygplatspersonal vid osäkerhet om vilka terminaler eller gater flyget avgår från. Terminal- och gateändringar är vanliga och ligger utanför researrangörens kontroll. I sådana situationer kan den resande inte göra några anspråk gentemot researrangören.

4.5. Regler

Resenären måste följa ordningsreglerna som gäller för alla underleverantörer för paketresan, såsom hotell, flygplatser, transportmedel osv.

Resenären måste också agera på ett sätt som inte stör medresenärerna. I allvarliga eller upprepade fall kan ett olämpligt beteende leda till att resenären avvisas från fortsatt deltagande i resan av researrangören eller dess representanter. I sådana fall är resenären ansvarig för sin egen hemtransport och relaterade kostnader. Om resenären avvisas har resenären inte rätt till någon återbetalning av paketresans pris. 

Researrangören är inte ansvarig för myndighetsutövande, inklusive men inte begränsat till polisingripanden mot resenären på grund av resenärens olämpliga beteende. I sådana situationer är resenären själv ansvarig för de kostnader som tillkommer. Resenären kan vid sådana situationer inte göra några anspråk gentemot researrangören och har inte heller rätt till återbetalning av paketresans pris.

4.6. Non-compliance

Om resenären inte uppfyller kraven för pass, visum, hälsorelaterade formaliteter, korrekt angivande av namn på resehandlingar samt granskning av dessa, tidsregler och ordningsregler har resenären ingen rätt att kräva någon ersättning från vare sig researrangören, mellanhanden eller underleverantören till paketresan för konsekvenserna, bristerna, besvären eller förlusterna som uppstår till följd av den resandes brytande mot reglerna. 

 

5. Ändringar av ingått avtal

5.1. Överlåtelse av paketresa 

Resenären har möjlighet att överlåta resan till en annan person mot en avgift på minst 500 danska kronor. Researrangören måste bli informerad om överlåtelsen senast 14 dagar före resans start. Meddelande efter denna tidpunkt innebär att resenären förlorar rätten att överlåta paketresan.

Överlåtelse kan endast ske om personen som paketresan överlåts till uppfyller de nödvändiga villkoren och kraven för genomförandet av resan som specificerats av researrangören vid avtalets ingående, inklusive pass, visum och hälsokrav.

Möjligheten att överlåta paketresan kan helt eller delvis begränsas av researrangören om överlåtelsen inte är möjlig på grund av underleverantörens villkor. Begränsningar i möjligheten att överlåta kommer alltid att tydligt framgå av resenärens resehandlingar.

I detta sammanhang bör resenärens uppmärksamhet riktas mot att de flesta flygbiljetter som ingår i paketresor inte kan ändras eller återbetalas när de väl är bokade ("ej ombokningsbara" biljetter).

Det kommer att framgå av resenärens resehandlingar om flygbiljetten eller andra researrangemang inte kan ändras eller återbetalas. Om paketresan innehåller sådana arrangemang kommer priset för dessa arrangemang som är föremål för ovannämnda restriktioner att gå förlorat om en ändring önskas efter bokningen.

Överlåtaren av paketresan och personen som paketresan överlåtes till är gemensamt och var för sig ansvariga för betalningen av eventuella kostnader som uppstår till följd av överlåtelsen.

5.2. Prisändringar

Researrangören kan efter ingått avtal göra ändringar i det avtalade priset för paketresan om det sker ändringar i:

  • priset på transport av passagerare på grund av kostnader för bränsle eller andra energikällor
  • skatter, avgifter eller kostnader för paketresans researrangemang, som krävs av en tredje part som inte är direkt involverad i leveransen av paketresan
  • valutakurser som är av betydelse för paketresan
Avtalat pris Ändring Uträkning Nytt pris

3000 DKK
Varav bränslekostnad:
200 DKK

Ökning av Bränslekostnad:
50 DKK

200 DKK + 50 DKK 


3050 DKK


3000 DKK
Varav skatter och avgifter:
500 DKK
Ökning av skatter
och avgifter:
100 DKK

 500 DKK + 100 DKK


3100 DKK


 3000 DKK
Omräknat till valutakurs
3.00 

Ändring av valutakurs:
3.0 till 3.1 


(3000 DKK / 3.00*3.1



3100DKK



Om en del av paketresans pris betalas i en annan valuta än danska kronor kommer det beloppet eller dess andel av det totala priset att framgå på fakturan. Utländska valutor som används för att beräkna paketresans pris kommer att anges på fakturan med valutans beteckning, kursen för den samt det datum då kursen fastställdes. Den aktuella kursen kommer att vara den kursen som gäller vid mottagandet av resenärens betalning. 

Vid förändringar av resans pris meddelar researrangören resenären om prisökningar och prissänkningar. Informationen ska förmedlas på en bestående Kommunikationskanal och senast 20 dagar före avresa. Priset får högst höjas med 8% av paketresans pris. Om ökningen är mer än 8% av paketresans pris har resenären rätt att häva avtalet.

Vid prissänkningar till följd av förändringar i ovanstående förhållanden har resenären rätt till en prissänkning som motsvarar det prisfall som förändringarna medför. I det fallet är researrangören berättigad att göra avdrag för kostnadsfall som ersättning till resenären. 

5.3. Resenärens ändringar av paketresan 

Om resenären vill göra ändringar i paketresan måste de kontakta researrangören så snart som möjligt. Om researrangören kan göra ändringar i paketresan måste resenären betala de extra kostnaderna som ändringarna medför. Researrangören är inte skyldig att göra ändringar i paketresan.

Om resenären vill göra ändringar som resebyrån inte kan uppfylla enligt det befintliga avtalet, kommer ändringen om resenären fortsätter att önska ändra paketresan att betraktas som en avbokning enligt avsnitt 6.2 och en ny bokning måste göras.

5.4. Researrangörens ändringar av paketresan

5.4.1. Obetydliga ändringar. 

Researrangören har rätt att, innan starten av paketresan, göra obetydliga ändringar i paketresan utan resenärens samtycke. Resenären är skyldig att acceptera sådana ändringar om researrangören, innan starten av paketresan och utan onödig fördröjning, tydligt och klart informerar resenären om de aktuella ändringarna.

5.4.2. Övriga ändringar 

I händelse av att researrangören, innan starten av paketresan, antingen:

  • gör väsentliga ändringar i paketresan
  • eller inte kan leverera specifika tjänster som resenären har begärt och som researrangören har accepterat att tillhandahålla
  • eller höjer priset på resan med mer än 8%.

har resenären följande rättigheter:

  • resenären kan häva avtalet och få beloppet som betalats för resan återbetalt
  • eller om researrangören erbjuder det, kan resenären delta i en ersättningsresa

Researrangören är skyldig att utan onödig fördröjning kontakta resenären och informera om de väsentliga ändringarna samt vilken eventuell påverkan de kan ha på paketresans pris.

Researrangören fastställer en rimlig tidsfrist för när resenären måste informera om sitt beslut och informerar då också om att konsekvensen av att inte följa denna tidsfrist innebär att resenären anses ha accepterat ändringarna enligt 5.4.2.

Resenären kan i vissa fall ha rätt till ersättning om det uppstår en ekonomisk förlust till följd av ovanstående väsentliga ändringar, såvida orsaken till detta inte beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter.

 

6. Uppsägning av kontrakt 

6.1. Ångerrätt

För köp av paketresor tillämpas ingen ångerrätt, se avsnitt 18(2)(i) i den danska konsumentavtalslagen (forbrugeraftaleloven), och sektion 7(2)(v) som undantar passagerartransport från att omfattas av den danska konsumentavtalslagen.

6.2. Avbeställning av paketresa

6.2.1. Allmänna avbeställningsvillkor 

Resenären kan avboka paketresan före resans start enligt de nedanstående standardiserade avbokningsvillkoren, om inte researrangören skriftligt har meddelat före ingått avtal att avbokning kommer att ske efter en individuell beräkning av avbokningsavgiften, motsvarande paketresans pris med avdrag för sparade kostnader och eventuella intäkter från försäljning av de avbokade researrangemangen. 

Researrangörens samarbetspartner kräver en deposition vid bokning, därför kommer det inte vara möjligt att återbetala den insatta depositionen vid en eventuell avbokning.

Om avbokning sker senare än 60 dagar före avresa har researrangören rätt att debitera den totala resekostnaden som en avbokningsavgift.

Resenären kan på begäran få en förklaring till avbokningsavgiftens storlek.

 

6.2.2. Avbokning i händelse av krigshandlingar etc 

Resenären kan avboka en paketresa före dess start utan att betala någon avgift om det inträffar oförutsägbara och extraordinära omständigheter på resmålet eller i dess omedelbara närhet som väsentligt påverkar leveransen av paketresan eller passagerarnas transport till destinationen.

För att resenären ska kunna avboka utan avgift måste de aktuella oförutsägbara och extraordinära omständigheterna objektivt sett göra det omöjligt att resa säkert till destinationen, till exempel baserat på råd eller uttalanden från Utrikesdepartementet, hälsomyndigheterna osv. Se www.um.dk och www.ssi.dk.

Resenären har vid avgiftsfri avbokning rätt till full återbetalning av resekostnaden, men har inte rätt till ytterligare kompensation från researrangören.

Den avgiftsfria avbokningsrätten gäller dock inte om kunden vid ingått avtal kände till eller borde känna till den aktuella händelsen, eller om händelsen i övrigt var allmänt känd.

Om resenären inte kan avboka utan avgift enligt ovanstående gäller de vanliga avbokningsreglerna enligt avsnitt 6.2.

För rundresor gäller att resenären endast har rätt att avboka den del av paketresan som äger rum i det avrådda området. Om denna del av paketresan utgör en väsentlig del av paketresan har resenären dock rätt att helt avboka resan.

6.2.3. Tid för återbetalning och beräkning av avbokningsavgift

Återbetalning av belopp enligt punkterna 6.2.1 och 6.2.2 ska ske senast 14 dagar efter att resenären har avbokat paketresan, varför beräkningen av avgiften vid individuell avbokning också ska göras senast vid den här tiden med hänsyn till möjligheten att sälja om de avbokade researrangemangen.

6.3. Avbokning på researrangörens initiativ

6.3.1. Avbokning på grund av deltagarbrist 

Om genomförandet av resan är beroende av ett visst minimumantal deltagare framgår detta av researrangörens resematerial eller någon annanstans i avtalet. Det framgår också hur många deltagare som krävs som minimum eller en minsta beläggningsprocent innan resan genomförs, samt när detta antal senast måste uppnås före resans start.

Om det nödvändiga antalet deltagare inte uppnås före den angivna tiden, har researrangören rätt att utan ansvar säga upp avtalet om paketresan. Researrangören underrättar resenären om uppsägningen av avtalet före den i avtalet angivna tidsfristen, dock inte senare än

  • 20 dagar innan paketresans start, om resans längd är över sex dagar
  • 7 dagar innan paketresans start, om resans längd är mellan två och sex dagar, eller
  • 48 timmar innan paketresans start, om resans längd är under två dagar 

6.3.2. Avbokning på grund av oundvikliga och extraordinära omständigheter 

Researrangören kan också avbryta avtalet om en paketresa utan ansvar om researrangören hindras från att fullgöra avtalet på grund av oförutsedda och extraordinära omständigheter, och researrangören informerar resenären om uppsägningen av avtalet utan onödig fördröjning och innan paketresan börjar.

I ovanstående uppsägningssituationer får resenären de inbetalda beloppen för resan återbetalda senast 14 dagar efter uppsägningen. Resenären har ingen rätt till ytterligare ersättning. 

7. Fel och reklamation

Om ett fel upptäcks efter resans start, under resan eller på resmålet, ska den resande omedelbart reklamera felet till researrangören, deras representant på resmålet eller till den samarbetspartner som felet berör.

Om researrangörens representant eller samarbetspartner inte kan eller vill åtgärda bristen, eller om åtgärden enligt den resandes uppfattning inte är tillfredsställande, ska den resande reklamera direkt till researrangören.

Den resande bör se till att reklamationen noteras av researrangörens personal och/eller samarbetspartner på platsen - till exempel genom en anteckning i en hotellbok eller i annat skriftligt format. Dessutom bör den resande se till att få ett kvitto på reklamationen.

Om den resande inte reklamerar enligt beskrivningen ovan kommer det att få konsekvenser för den resandes rätt att senare åberopa bristen och för att få kompensation.

Researrangören kan kontaktas dygnet runt. Vid bokning kommer den resande att få ett nödtelefonnummer som kan användas utanför ordinarie öppettider vid nödsituationer under resan eller i direkt anslutning till avresan. Efter hemkomsten ombeds den resande att använda huvudnumret 56 36 25 45.

 

8. Begränsningar i researrangörens ersättningsansvar

Flygbolagen har det direkta ansvaret för att transporten utförs korrekt enligt Warszawa- och Montrealkonventionerna, EU-förordningarna 889/2002 och 261/2004 samt Luftfartslagen.

Researrangören begränsar sitt ansvar till de för närvarande gällande beloppsgränserna enligt Warszawa- och Montrealkonventionerna (flygtransport), Atenkonventionen och EU-förordning 392/2009 (sjötransport) samt COTIF-konventionen och EU-förordning 1371/2007 (järnvägstransport). Researrangörens ersättningsansvar kan därför inte överstiga det belopp som gäller för de transportörer som har det direkta ansvaret för transporten.

Den gällande SDR-kursen (XDR) finns på www.nationalbanken.dk

Begränsningarna för maximal ersättning enligt Warszawa- och Montrealkonventionerna är fastställda till:

  • I händelse av passagerares död eller skada: 113 100 SDR - om flygbolaget kan bevisa att det inte har agerat vårdslöst eller felaktigt, eller om händelsen beror på tredje parts vårdslösa eller felaktiga beteende
  • I händelse av skador till följd av försening av persontransport: 4 694 SDR
  • I händelse av förlust, skada, förstörelse eller försening av bagage: 1 131 SDR

Begränsningarna för maximal ersättning enligt Atenkonventionen och EU-förordning 392/2009 är fastställda till:

  • I händelse av passagerares död eller skada: 250 000 SDR till 400 000 SDR - beroende på orsaken till skadan och transportörens uppvisade skuld
  • I händelse av förlust eller skada på handbagage: 2 250 SDR
  • I händelse av förstörelse, förlust eller skada på fordon, inklusive bagage i eller på fordonet: 12 700 SDR - Transportören är endast ansvarig för skador som uppstår på grund av dess eget fel.
  • I händelse av förstörelse, förlust eller skada på annat bagage än handbagage och fordon: 3 375 SDR

Så kallade "värdeföremål" ersätts inte enligt reglerna. 

Begränsningarna för maximal ersättning enligt COTIF-konventionen och EU-förordning 1371/2007 är fastställda till:

  • I händelse av  passagerares död och skada: 175 000 SDR
  • I händelse av förlust eller skada på föremål: 1 400 SDR
  • I händelse av helt eller delvis förlust av ett fordon: 8 000 SDR
  • Vid skada på föremål lämnade i fordonet: 1 400 SDR - Transportören är endast ansvarig för skador som uppstår på grund av dess eget fel

Om transportörens ansvar inte är begränsat enligt annan EU-lagstiftning eller internationella konventioner, begränsar researrangören sitt ansvar till tre gånger det totala priset för paketresan.

 

9. Anspråk om ersättning efter resans slut

Krav om ersättning och/eller proportionell nedsättning av resans pris som följd av brister som har reklamerats korrekt och som inte har åtgärdats av researrangören - måste framföras till researrangören inom rimlig tid efter resans slut. Annars förlorar den resande rätten att göra anspråk gentemot researrangören.

Den resande kan lämna in en klagan till Pakkerejse-Ankenævnet. För mer information, besök www.pakkerejseankenaevnet.dk.

 

10. Rätten till motreglering vid utbetalning av ersättning och/eller kompensation

När den resande skickar in sin reklamation till researrangören måste den resande informera om denne även har ansökt om ersättning eller kompensation från transportören enligt EU-förordningar om passagerarrättigheter och ansvar för passagerartransport samt enligt internationella konventioner som reglerar detta förhållande.

Om den resande har mottagit ersättning och/eller kompensation från transportören, har researrangören rätt att göra avdrag för ersättning och/eller kompensation enligt lagen om paketresor och sammansatta researrangemang från den ersättning och/eller kompensation som den resande har fått från transportören.

 

11. Jurisdiktion och lagval

Om enighet inte kan uppnås beträffande ett krav på ersättning och/eller belopp genom klagomål till researrangören eller förmedlaren, kan resenären lämna in klagomålet till Pakkerejse-Ankenævnet på adressen Røjelskær 11, 3. våningen, 2840 Holte.

Pakkerejse-Ankenævnets webbplats är www.pakkerejseankenaevnet.dk.

Klagomål till Pakkerejse-Ankenævnet kan också lämnas in via den europeiska plattformen för tvistlösningar online på http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Researrangörens e-postadress för detta ändamål är rejsebureau@rejsebureau.dk.

På grund av medlemskap i Danmarks Rejsebureau Forening (Danmarks resebyråförening) är researrangören skyldig att uppfylla beslut från Pakkerejse-Ankenævnet, såvida inte föreningens styrelse ger dispens från detta krav, eftersom beslutet önskas överklagas till en dansk domstol enligt föreningens stadgar.

Alla tvister och oenigheter som kan uppstå från avtalets uppkomst och/eller uppfyllelse, och som inte kan lösas mellan parterna ensamma eller genom Pakkerejse-Ankenævnet, ska, om parterna önskar föra ärendet, anläggas vid de danska nationella domstolarna för slutligt avgörande och kommer att vara föremål för dansk lag, såvida inget annat anges genom förordning 1215/2012 och Rom-konventionen per 1980.

 

12. Garanti hos Rejsegarantifonden (Danska resegarantifonden)

I händelse av att researrangören går i konkurs, har researrangören tillhandahållit säkerhet för återbetalning av resenärers betalningar hos:

Rejsegarantifonden, Røjelskær 11, 3rd floor, 2840 Holte, Denmark.

 

13. Personliga uppgifter

Inga personliga uppgifter som registreras hos researrangören överförs, säljs eller görs tillgängliga för en tredje part vid något tillfälle. Alla uppgifter förvaras på ett säkert sätt och är endast tillgängliga för betrodda medarbetare hos researrangören. Vid eventuell elektronisk betalning används en säker krypterad metod.

Vid ett köp på researrangörens webbplats begärs namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Dessa uppgifter används uteslutande för att behandla beställningen. Informationen överförs och lagras elektroniskt i okrypterad form och sparas i 5 år enligt bokföringslagen. Själva "kontraktet" (köpavtalet) lagras inte hos researrangören på ett sätt som gör att den resande senare kan logga in och se/ändra status.

Dessutom registreras IP-adressen från vilken eventuella köp genomförs. Informationen används normalt inte, men kan användas i en eventuell polisutredning. IP-adressen sparas så länge det är nödvändigt med hänsyn till en eventuell polisutredning. Alla falska beställningar polisanmäls!

Man kan även valfritt välja att få sin e-postadress inkluderad i en utskickslista hos researrangören för att kontinuerligt ta emot nyheter och annan information. Denna tjänst kan när som helst registreras eller avregistrers  efter eget önskemål. Som registrerad hos researrangören har man enligt personuppgiftslagen alltid rätt att invända mot registreringen och att få insyn i de uppgifter som researrangören har om den resande. Detta får man genom att kontakta researrangören. Vid eventuella invändningar genomförs radering i den utsträckning som önskas. Den ansvarige för databehandlingen kan kontaktas via e-post på info@limpopo.dk.

 

14. Vi reserverar oss för prisfel, utsålda varor mm

Safari Eksperten förbehåller sig rätten till prisändringar, tryckfel och utsålda varor. 

Nyhedsbrev

Få vores Diamant-bog som PDF (værdi 198,- kr)

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv blandt de første til at få rejsetilbud direkte i indbakken

  • Tilbud på safarirejser
  • Afbudsrejser
  • Vores Diamant-bog som PDF
  • Safari-historier, video, konkurrencer m.m